Tagumiste torsioonide
reguleerimine
Põrnikate ja
vanade busside tagavedrustus on sarnase ehitusega ning reguleerimine
käib ka üsna samamoodi. Tihti tehakse "reguleeringut"
kirvemeetodil, tõstes torsiooni terve hamba võrra edasi
või tagasi. Seda on üldjuhul liiga palju, muutes masina
vedrustuse ja juhitavuse üsna ettearvamatuks. Tegelikult on vedrustusse sisse
ehitatud väga täpse reguleerimise võimalus. Selleks on
torsioonide seesmisele ja välimisele
otsale tehtud pisut erinev nuutide arv. Põrnikatel
on see number vastavalt 40/44, '68-'71 bussidel 44/48 ning '72-'79
bussidel 48/52.
Näiteks
siis hilisemal bussil vastab torsiooni seesmise otsa ühele hambale
360 : 48 = 7,5°
välimise
otsa hambale 360 : 52 = 6,92°
Nende kahe arvu vahe 7,5 - 6,92 = 0,58° - st torsiooni nurka saab
reguleerida 0,58 kraadi täpsusega.
Reguleerimiseks peab masin olema tõstukil.
Siis tuleb amordi
alumine ots lahti võtta, eemaldada torsiooni otsa kaitseplekk ja
tõmmata torsiooni koos vahehoovaga pisut väljapoole, nii et
vahehoob läheb üle alumise piiraja ning vedru saab end sirgu
ajada. Siis mõõdetakse hoova ja kere vaheline nurk.
Selleks on olemas spetsiaalsed mõõtevahendid vesiloodi
baasil, aga hakkama saab ka isetehtud low-tech vahendiga.
Kuna auto ei tarvitse
tõstukil olla päris horisontaalasendis, siis tuleb
kõigepealt mõõta kere kaldenurk horisontaali
suhtes, võttes baasiks ukseläve või mõne muu
sobiva pinna. Et leida verduhoova kaldenurka kere suhtes, tuleb siis
kere enda kaldenurk hoova nurgale liita või lahutada.
Õige nurk
on põrnikatel 20° ning bussidel sõltuvalt
aastakäigust ja modifikatsioonist 20-23°. Kui
mõõdetud nurk näitab midagi muud, siis tuleb
torsiooni seesmiste ja välimiste hammastega kombineerides leida
õige asend.
Näiteks on bussi tagavedrud pisut väsinud
ning nurk on 20
asemel 17°, vajalik korrektuur seega 3 kraadi. Nagu ülalpool
nägime, on seesmise ja välimise hambavahe erinevus 0,58°.
3 kraadi võrra pööramiseks teeme jagamistehte 3 : 0,58
= 5,17 ehk siis 5 hammast. See tähendab, et torsiooni seesmine ots
tuleb tõsta kere suhtes 5 hambavahet edasi ning vahehoob
torsiooni välimise otsa suhtes 5 hambavahet tagasi. Tegelik
korrektuur tuleb küll 5 x 0,58 = 2,88°, aga see on piisavalt
väike viga.
Et torsioone kätte saada, tuleb muidugi
vahehoob ka ratta
küljest lahti teha, aga seejuures tuleb tähistada hoova ja
rattasõlme omavaheline asend, et hiljem kokkupanekul rataste
kokkujooks paika jääks.
See, et torsiooni nuudid võivad olla
vahehoova külge
hullusti kinni roostetanud, on juba omaette teema ;)
<-
Tagasi