Tagumiste torsioonide reguleerimine

    Põrnikate ja vanade busside tagavedrustus on sarnase ehitusega ning reguleerimine käib ka üsna samamoodi. Tihti tehakse "reguleeringut" kirvemeetodil, tõstes torsiooni terve hamba võrra edasi või tagasi. Seda on üldjuhul liiga palju, muutes masina vedrustuse ja juhitavuse üsna ettearvamatuks. Tegelikult on vedrustusse sisse ehitatud väga täpse reguleerimise võimalus. Selleks on torsioonide seesmisele ja välimisele otsale tehtud pisut erinev nuutide arv. Põrnikatel on see number vastavalt 40/44, '68-'71 bussidel 44/48 ning '72-'79 bussidel 48/52.
Näiteks siis hilisemal bussil vastab torsiooni seesmise otsa ühele hambale 360 : 48 = 7,5°
välimise otsa hambale 360 : 52 = 6,92°
Nende kahe arvu vahe 7,5 - 6,92 = 0,58° - st torsiooni nurka saab reguleerida 0,58 kraadi täpsusega.
    Reguleerimiseks peab masin olema tõstukil. Siis tuleb amordi alumine ots lahti võtta, eemaldada torsiooni otsa kaitseplekk ja tõmmata torsiooni koos vahehoovaga pisut väljapoole, nii et vahehoob läheb üle alumise piiraja ning vedru saab end sirgu ajada. Siis mõõdetakse hoova ja kere vaheline nurk. Selleks on olemas spetsiaalsed mõõtevahendid vesiloodi baasil, aga hakkama
saab ka isetehtud low-tech vahendiga.



    Kuna auto ei tarvitse tõstukil olla päris horisontaalasendis, siis tuleb kõigepealt mõõta kere kaldenurk horisontaali suhtes, võttes baasiks ukseläve või mõne muu sobiva pinna. Et leida verduhoova kaldenurka kere suhtes, tuleb siis kere enda kaldenurk hoova nurgale liita või lahutada.
    Õige nurk on põrnikatel 20° ning bussidel sõltuvalt aastakäigust ja modifikatsioonist 20-23°. Kui mõõdetud nurk näitab midagi muud, siis tuleb torsiooni seesmiste ja välimiste hammastega kombineerides leida õige asend.
    Näiteks on bussi tagavedrud pisut väsinud ning nurk on 20 asemel 17°, vajalik korrektuur seega 3 kraadi. Nagu ülalpool nägime, on seesmise ja välimise hambavahe erinevus 0,58°.
3 kraadi võrra pööramiseks teeme jagamistehte 3 : 0,58 = 5,17 ehk siis 5 hammast. See tähendab, et torsiooni seesmine ots tuleb tõsta kere suhtes 5 hambavahet edasi ning vahehoob torsiooni välimise otsa suhtes 5 hambavahet tagasi. Tegelik korrektuur tuleb küll 5 x 0,58 = 2,88°, aga see on piisavalt väike viga.
    Et torsioone kätte saada, tuleb muidugi vahehoob ka ratta küljest lahti teha, aga seejuures tuleb tähistada hoova ja rattasõlme omavaheline asend, et hiljem kokkupanekul rataste kokkujooks paika jääks.
    See, et torsiooni nuudid võivad olla vahehoova külge hullusti kinni roostetanud, on juba omaette teema ;)


<- Tagasi