Transistorsüütest


    Transistorsüüde on kasulik leiutis - säde on tavalise süsteemiga võrreldes umbes 25% võimsam ega sõltu mootori pööretest. Mootor käivitub kergemini ning töötab paremini nii tühikäigul kui kõrgetel pööretel, mistõttu väheneb ka kütusekulu. Kontaktidega süsteemi puhul on lisaboonuseks nende tunduvalt pikem tööiga, kuna kontakte läbiv vool on oluliselt väiksem. Nii et kui on soov oma õhkjahutusega sõbra mootorile head teha, siis on transistorsüüte paigaldamine kohustuslik punkt. Võimalusi on siin mitmeid:

1. Hilisema mootori süütesüsteem. VW hakkas õhkjahutusega mootoritele kontaktivaba transistorsüütesüsteemi paigaldama '79-'80 aasta paiku. Bussidel kuni '82 aastani kasutatud CT-seeria 1,6-l mootori jagaja sobib ka põrnikamootorile - minu bussi mootor kasutab sellist süsteemi. Hilisemate wasserboxerite jagaja sobivuse kohta ei oska öelda.

2. Põrnikamootorile tehakse mitmeid spetsiaalseid komplekte - CompuFire, Pertronix Ignitor jt. Osade puhul jäävad kontaktid alles, osade puhul asendatakse need magnetanduriga. Isiklik kogemus puudub.

3. Vene jupid. Vene autotööstus toodab samuti transistorsüütesüsteeme, mida saab tagantjärele paigaldada hariliku süütega mootorile. Selleks on vaja 3 juppi:
transistorplokk TK-102, lisatakisti CE-107 ja süütepool Б-114Б. Tuleb kindlasti odavam, kui lääne kaup.

4. Ise tegemine. Nõukogude-aegseid 'Za Ruljom'-e sirvides leiab kindlasti transistoriploki elektroonikaskeemi. Müügil on ka 'konstruktorid', kus on trükkplaat ja karbitäis juppe, mis tuleb ise kokku panna. Ühe sellise ostsin Oomipoest 250 krooniga. Kokkupanduna näeb ta välja selline:





    Karp on plekist ja plastist ise kokku väänatud ning võiks ehk vähe ilusam olla, aga töövõimet see loodetavasti ei mõjuta. See karbike peaks idee järgi minu põrra mootorile minema (koos vene Б-114Б süütepooliga).

    Transistorsüüte paigaldamisel tuleks tähelepanu pöörata ka süütepoolile. Hariliku süsteemi puhul on süütepooli primaarmähise takistus 2-3 Ω, transistorsüüte puhul peaks see olema 1 Ω ringis või alla selle. Väiksema takistuse korral on primaarmähises võimsam vool ning ka säde on võimsam. Vene toodangust on
Б-114Б mõeldud kontaktidega transistorsüütele, Б-116 ja Б-118 aga kontaktivabale süsteemile. Kirjanduse andmetel on Б-114Б primaarmähise takistus 0,42 Ω.

<-Tagasi