Transistorsüütest
Transistorsüüde
on kasulik leiutis - säde on tavalise süsteemiga
võrreldes umbes 25% võimsam ega sõltu mootori
pööretest. Mootor käivitub kergemini ning
töötab paremini nii tühikäigul kui kõrgetel
pööretel, mistõttu väheneb ka kütusekulu.
Kontaktidega süsteemi puhul on lisaboonuseks nende tunduvalt pikem
tööiga, kuna kontakte läbiv vool on oluliselt
väiksem. Nii et kui on soov oma õhkjahutusega
sõbra mootorile head teha, siis on transistorsüüte
paigaldamine kohustuslik punkt. Võimalusi on siin mitmeid:
1. Hilisema mootori süütesüsteem. VW hakkas
õhkjahutusega mootoritele kontaktivaba
transistorsüütesüsteemi paigaldama '79-'80 aasta paiku.
Bussidel kuni '82 aastani kasutatud CT-seeria 1,6-l mootori jagaja
sobib ka põrnikamootorile - minu bussi mootor kasutab sellist
süsteemi. Hilisemate wasserboxerite jagaja sobivuse kohta ei oska
öelda.
2. Põrnikamootorile tehakse mitmeid spetsiaalseid komplekte -
CompuFire, Pertronix Ignitor jt. Osade puhul jäävad kontaktid
alles,
osade puhul asendatakse need magnetanduriga. Isiklik kogemus puudub.
3. Vene jupid. Vene autotööstus toodab samuti
transistorsüütesüsteeme, mida saab tagantjärele
paigaldada hariliku süütega mootorile. Selleks on vaja 3
juppi: transistorplokk TK-102, lisatakisti CE-107 ja
süütepool Б-114Б. Tuleb kindlasti odavam, kui
lääne kaup.
4. Ise tegemine. Nõukogude-aegseid 'Za Ruljom'-e sirvides leiab
kindlasti transistoriploki elektroonikaskeemi. Müügil on ka
'konstruktorid', kus on trükkplaat ja karbitäis juppe, mis
tuleb ise kokku panna. Ühe sellise ostsin Oomipoest 250 krooniga.
Kokkupanduna näeb ta välja selline:
Karp
on plekist ja plastist ise kokku väänatud ning võiks
ehk vähe ilusam olla, aga töövõimet see
loodetavasti ei mõjuta. See karbike peaks idee järgi minu
põrra mootorile minema (koos vene Б-114Б
süütepooliga).
Transistorsüüte paigaldamisel tuleks
tähelepanu
pöörata ka süütepoolile. Hariliku süsteemi
puhul on süütepooli
primaarmähise takistus 2-3 Ω, transistorsüüte puhul
peaks see olema 1 Ω ringis või alla selle. Väiksema
takistuse korral on primaarmähises võimsam vool ning ka
säde on võimsam. Vene toodangust on Б-114Б
mõeldud kontaktidega transistorsüütele, Б-116
ja Б-118 aga
kontaktivabale süsteemile. Kirjanduse andmetel on Б-114Б
primaarmähise takistus 0,42
Ω.
<-Tagasi