Mootorid
Selline oli minu põrnika 1,6l
mootor pärast
mahavõtmist. Jõuallikas oli end üsna ammendanud -
sümptomiteks vähenenud võimsus, väntvõlli
pikilõtk ja tõsine õlileke hooratta juurest.
Pärast lahtivõtmist selgus, et otsmine raamlaager on
niivõrd deformeerunud, et plokk ei olnud enam taastatav. Praegu
on minu bussimootoris käigus selle mootori kepsud ja
väntvõll koos hooratta ja siduriga (ja mingi hulk
väiksemat pudi).
Selline näeb välja 1,6l
CT-seeria mootor, mida kasutati
'80-'82 aasta VW-Transporteritel. Sisuliselt on tegu Tüüp 3
mootori edasiarendusega, mida on täiendatud hüdrauliliste
klapitõukurite, õlifiltri ning kontaktivaba
süütesüsteemiga. Pärast jahutusplekkide eemaldamist
tuleb välja mootoriplokk, mis on põrnika omaga üsna
sarnane. Idee oligi see mootor taastada ja sobitada põrnikale.
Paraku plaan ebaõnnestus, kuna mootori plokk oli
ülekoormuse ja/või ülekuumenemise tõttu
kõveraks tõmbunud. Lisaks sellele ebaõnnestus
raamlaagrite ülepuurimine. Praegu kasutab minu bussimootor siit
pärit süütesüsteemi ja bensiinipumpa.
1300 cm3
põrnika-mootor. See mootor peaks ühel päeval
minu põrnikale peale minema, paar aastat liigutas ta edasi klubi
presidendi Sirje punast põrrat.
Sisu poolest on tegu VW-tehases
taastatud 1,3l mootoriga.
Jõuallika
eripäraks on mõne kohaliku Jaan Tatika käes olnud
silindrid, mis olid
puuritud 1,5mm suuremaks (79mm) ja kuhu olid sobitatud VAZ 21011
kolvid. Kuna neil kolbidel on keskel lohk, siis on surveaste
originaalist pisut madalam (7,2). Et aga silindrid olid kenasti
mõõdus
ning kolvid-rõngad sai pandud uued, siis ta lippab
"tuhandekolmesaja"
kohta päris kenasti. Väljalase on ussipesa-tüüpi
koos "Hide-out"
summutiga. Hääl on ilus.
Täiendus - minu põrrale see mootor ei jõudnudki,
sest müüsin ta 2006. aasta suvel ühele trike-vennale
maha. Minu tuleviku-plaanidest kippus ta lihtsalt üle
jääma, liiatigi oli ussipesa oli juba bussi mootorile
läinud.
1600 cm3
bussimootor. Selline nägi välja minu bussi 1,6l mootor
2003. aasta aprillis pärast uute silindripeade ja uue karburaatori
paigaldamist.
|
|
Praegu on mootori konfiguratsioon siis selline:
- mootor on kokku pandud 2000. aastal, praeguseks (2004 sügis)
läbisõit ligi 40000 km.
- mootoriplokk - pärit 1,3l poolautomaatkastiga
põrnikalt. Huvitaval kombel olid tal olemas kinnituskohad
põikitala jaoks, mida põrnikal pole tegelikult vaja.
Raamlaagrid üle puuritud remontmõõtu (+1,0mm).
- väntvõll - lihvitud remontmõõtu
(-0,25mm) ning koos hoorattaga dünaamiliselt balansseeritud.
- kepsud balansseeritud raskuskeskme järgi.
- kolvid-silindrid - uued 1,6l "made in Brazil". Kolvid
balansseeritud, silindrid kaetud musta kuumakindla värviga.
- silindripead - taastatud originaalpead muutusid kõlbmatuks
pärast 20000 kap-remondijärgset kilomeetrit. Kambritesse
tekkinud pragude tõttu hakkasid küünlad järjest
välja lendama ning vahetükid ei aidanud. 2003. aasta algul
tulid siis nende asemele uued "044"-tüüpi silindripead.
Originaaliga võrreldes on neil suuremad klapid, rohkem materjali
põlemiskambrite ümber ning pika keermega küünlad.
Valmistatud Mehhikos. Kanalite seinad ja liitekohad sujuvamaks lihvitud.
- surveaste - 7,4. Konservatiivne number, aga bussimootorile paras.
Silindrite ruumalad võrdsustatud <1cm3
täpsusega.
- klapiajam - originaalide asemel kuul-liigendiga reguleerkruvid
(klapivarte säästmiseks).
- õlitus - täisvoolu õlifilter + lisaradiaator
auto põhja all ning temperatuuri- ja rõhuandurid koos
näidikutega armatuurlauas. Tänu lisaradiaatorile püsib
temperatuur ka suvel 100 °C piirides. Õli Q8
täissünteetiline 10w-50.
- süüde - Bosch TSZ kontaktivaba Halli anduriga
süsteem (pärit CT-mootorilt). Küünlad NGK BP5-ES.
- karburaator - vene päritolu 2 lõõriga
Weber-tüüpi (algselt ette nähtud Moskvitš 2140 jaoks).
Õhuklappi liigutab Toyotalt pärit esilaternate
reguleerimise mootor. Kütusekulu maanteel 9,5 l/100km @ 85 kmh,
mis on masina külmkapi-aerodünaamikat arvestades päris
tubli.
- väljalase - ussipesa-tüüpi, 2 summutiga, tehtud
Brasiilias. Summutid on viletsast materjalist ja roostetavad hirmsa
kiirusega. Ilmselt tuleb varsti nende pütid asendada
korralikumatega. Hääl on ilus, kuigi ebapõrnikalikult
kuri. Täiendus - 2005. aasta kevadel roostetasid summuti
pütid lõplikult läbi. Asemele sai aretatud '85 aasta
Opel Kadetile mõeldud summuti pütt. Summutab hästi,
näeb kena välja ja ei olnud ka väga kallis.
Täiendus 2: 2006. aasta suvel läks ussipesa lõplikult
hingusele ja sai asendatud analoogsega, mis seisis põrra
mootoril jõude.
Mootor on iseenesest enam-vähem, aga 1,6l jääb bussi
jaoks paratamatult nõrgaks. Perspektiivis on selle asemele
ehitada korralik 2,0l bussimootor.
2000 cm3
bussimootor. Pooleliolev projekt, millel on omaette veebipäevik.
2100 cm3
vesibokser. Algjärgus projekt, millel on algjärgus
veebipäevik.
<- Tagasi